Ja, det har seg sånna t en kveld eg prøvde å sova så fekk eg bare ikkje det til.. Så eg bestemte meg får å lesa noge. Eg fant fort ud at alle donald blad osv hadde eg lest hundre gonge fra før, så eg besteme meg får å se i bokhyllå. Det sjer kansje 2 gonge i året. Der fant eg ei festellige bok altså. Boken hette «Du er også min sønn, Brutus». Dette er då en bok med masse stiler som barn har skrevet. De er ikke så lange, men poenge er at de er morsomme ungene har skrevet tolkninger av ting sånn som de har forstått det! så jeg tenkte jeg skulle gje noen morrsome eksempel:)

Eksempel 1: Religioner – Jødene 

Den første jøden var Jesus. Han hadde det ikke for lett, og han gikk snart over til kristendommen. De andre jødene har bodd hele sitt liv i Israel,helt til de kom til Egypt. Nå om dagen er de spredd over det meste av kartet. Også i Oslo kan vi treffe dem på gaten. De er medlem av mosaikksamfunnet. Der kommer de bare inn me hatt. De har sabbat hver søndag. Det vil si de har fri fra jobben, og den dagen er butikkene deres stengt. Da sitter de hjemme og brenner sjuarmede lys.

De er også annerledes når det gjelder det de spiser. Dyrene de spiser skal være veldig renslige, og det spesielle er at de skal slaktes mens de er i live. Det kan kansje virke brutalt når vi sammenligner med våre griser og kyllinger, men de gjør det av godt hjerte. Forde de ikke er kristne, har selvfølgeligt ikke påsken deres noe med fødselen til Jesus å gjøre. Det de feirer, er noe med noen lam som døde en grusom død i gamle Israel.

Eksempel 2:  » Formering  – Befruktningen»

I gamle dager kom barna me storken, men nå for tiden skjer det på en mer moderne måte. De kalles fødselsforberedelse, og består av at to mennesker parer seg. Det foregår innenfor ekteskapets fire vegger i en seng. det hetter seks, selv om de bare er to. Selv om det er noe av det fineste i livet, finnes det mange stygge ord om det. Det minner om bier og blomster og våren, og det tar ni måneder. Har de ikke lyst, kan de kjøpe unger på reagensglass.

Denne boken annbefales å lese når du ikke får sove og er litt overtrøtt:P

